UP וממריאים

חלקי מטוס הודפסו במדפסת תלת ממד מדגם  UP BOX

תמס בייקרק, דוקטורנט מאוניברסיטת סידני באוסטרליה, הדפיס במדפסת תלת ממד UP BOX חלקי מטוס כחלק מפרויקט

בינלאומי בו מעורבים סוכנות החלל האירופאית ומרכז מחקר איטלקי. מטרת הפרויקט בו משתתפים תמס והמנחה שלו ד"ר דרייס ורסטרטה, להעריך את היתכנותן של טיסות מסחריות על קוליות.

רקע – אוירודינמיקה על קצה המזלג

מהירות טיסה היא נושא משמעותי בעולם התעופה, בעיקר כשמדובר ביציאה מהאטמוספרה. במקרים אלו, כלי תעופה (לרוב, מדובר בכלים המשמשים למחקר של נאסא), טסים לפרקי זמן קצרים, במהירות העולה על 5 מאך
(מהירות היפר קולית). מדובר במהירות הגבוהה פי 5 ממהירות הקול! אולם, מטוסי נוסעים מסחריים עדיין לא טסים במהירות כזו.
הפרויקט בו משתתף תמס עוסק בדיוק בכך, וכן בתכנון המהירות הגבוהה ובנושאים הקשורים לחימום שלדת המטוס ועוד, כאשר הצוות מעוניין מצד אחד לאפשר מהירות טיסה גבוהה ומצד שני להבטיח יציבות ושליטה במהלך ההמראה והנחיתה.
מספר בייקרק: "המחקר שלי לומד את שלבי הטיסה במהירות איטית אצל מטוסי נוסעים, המגיעים למהירות כפולה ומכופלת, ומתמקד בשאלה האם מטוס כזה יצליח גם לטוס במהירות נמוכה יותר ולהמריא ולנחות בבטחה, מבלי להסתכן בצלילה או סחרור. חשוב מאד לבחון את ביצועי המטוס ויציבותו בשני שלבים קריטיים אלו של הטיסה".

16 מדפסות UP BOX בשימוש האקדמיה ולמען המחקר
הפקולטה להנדסה וטכנולוגיות מידע באוניברסיטת סידני מחזיקה ב 16 מדפסות תלת ממד – 4 מתוכן נמצאות
ברשות בית הספר לאוירונאוטיקה.
באמצעות מדפסות תלת מימד מדגם UP BOX הדפיס תמס חלקים של מטוסי נוסעים ואותם הניח במנהרת רוח כדי לבחון את השפעת המהירות על תזוזות הכנף, סבסובים, גלגולים, הטיות ויציבות. בנוסף, הודפסו בבית הספר לאוירונאוטיקה משטחי בקרה, חלקי כנף, הגאי כיוון, מדפים ואפילו כנפיים שלמות, על מנת לבחון אילו שינויים נדרשים לשיפור החלקים עבור טיסות היפר קוליות.

UP BOX– מדפסת התלת מימד האידאלית למשרד
המדפסת השולחנית הסגורה עם ממשק משתמש ידידותי ונוח לתפעול עם מסנן רעלים, כיול אוטומטי וחיישן להמשך עבודה
אוטומטי במקרה של תקלה או הפסקת חשמל.
לסיכום, ההדפסה במדפסת תלת ממד UP BOX אפשרה הדפסת כל חלק מספר פעמים, בחינה מעמיקה של האופציות השונות, קבלת משוב וביצוע השנויים הנדרשים תוך חיסכון ניכר בעלויות.

ההערכה היא כי תוך 25 שנה יהיו לנו מטוסים ללא טייס שיטוסו במהירות היפר קולית ובשלב מסוים גם טיסות נוסעים. מי יודע? אולי עבודתו של הסטודנט מאוסטרליה על מדפסת ה UP BOX של מפעיל תהיה אחת מאבני הדרך להתפתחות חשובה בעולם התעופה בעתיד.